Postkort med bilete av Ygre stasjon frå kring 1920

Ygre Station around 1920.

Postkort med bilete av "Ygre stasjon" frå kring 1920 (eigar: Museet gamle Vossebanen). Her må postkortetforlaget ha forveksla Ygre stasjon med  Urdland stasjon på Mjølfjell, sjå bileta nedanfor.

Ygre

Ygre stasjon ligg litt bortgøymd til for vegfarande, like nedom vegen Vossevangen-Mjølfjell. Stasjonsbygningen på Ygre vart reist på Nesttun stasjon i 1879–80. Dei aller fleste stasjonsbygningane på Vossebanen var like. Arkitekten var Balthazar Lange og typen heitte mellomstasjon klasse 4. Stilen er sveitserstil, som moten kravde.

Ygre er den einaste av dei gamle vossebanestasjonane som har takutbygget intakt. Frå dette kunne ferdafolket gå tørrskodde på toget, plattformkanten låg nær takutbygget. I 1904 vart det bygt heilt ny stasjonsbygning på Nesttun (riven i 1981), medan den gamle vart flytta til Ygre. Første tida på Vossebanen hyste ein slik stasjonsbygning alt. Nede var kontor, venterom, godshus og do. Oppå budde stasjonsmeisteren med kone og born.

Den mest opphavlege vossebanestasjonen ligg altså no på Bergensbanen. Uthuset på Ygre er jamgammalt med Bergensbanen. Jernbanearkitekt no var Due. Urdland, stasjonen utom Ygre, er eit fint døme på «Bergensbanestilen». Begge stasjonane er måla på gamlemåten, i fleire fargar som framhevar det fine listverket.

Stasjonsanlegget på Ygre er vedtaksfreda av Riksantikvaren.

Vossebanen vart vedteken bygd i 1875 og opna i 1883. Anleggsarbeidet var vanskeleg og farleg, særleg langs Sørfjorden, Bolstadfjorden og Evangervatnet. Mange stader rodde arbeidarane til arbeidsstaden, som frå Tysso på hi sida av Bolstadfjorden. Dei budde mykje på gardane langs traséen. Ein del var svenske «rallarar».

 

Skikkeleg handverk er å sjå i alle dei mura kvelvingane over linja. Dei vart mura mellom 1918 og 1932, for å verna mot stein og jøklar. Skredfaren gjorde at det første tida vintersdag berre gjekk eitt tog kvar veg heilt til Voss. Då kunne dei køyra farlegaste stykket mellom Trengereid og Evanger i dagslys.

 

På Voss førte jernbanen til ei heil omskaping av næringsgrunnlaget i bygda. No kunne takskiferen sendast utom bygda. Tømmeret kunne skjerast til plankar og bord. Før laut det fløytast ut på elva som rundtømmer. Mjølk kunne seljast til Bergen. Eksismoar og skular vart lagde til Voss, og Vangen voks fram som handelssentrum. Før hadde mest alle vossingar arbeidt i jordbruket, no kom andre næringar til.

Image
Ygre stasjon 
Datering
2024
Fotograf
Svein Julton
Eigar
Svein Julton
Image
Urdland stasjon
Datering
2024
Fotograf
Svein Julton
Eigar
Svein Julton
 

 

Sjå også

Andre stader i kommunen