Biletet viser den eldste vegen over Dragseidet like ved Kongshaugen, eit par kilometer frå Drage mot Leikanger.
Datering
1994
Fotograf
Per Birger Lomheim
Eigar
Statens vegvesen Region Vest

Vegen over Dragseidet i Selje

Den gamle vegen mellom Drage og Leikanger i Selje er ein viktig del av samferdslehistoria i Sogn og Fjordane. Saman med Mannseidet var vegen mellom dei tidlegaste opparbeidde vegstrekningane i fylket, og vegen hadde stor betydning for kysttrafikken. I samband med kulturminneåret i 1997 og markeringa av tusenårsminnet for kristninga, kom vegen igjen i fokus.

Ein historisk stad

Namnet Dragseidet skal komma av at sjøfarande i naudsfall skal ha drege båtane sine over eidet langs den gamle ferdavegen. Sjølv om vegen er rundt 5 km lang, og det høgaste punktet på vegen er over 200 m, var det truleg ikkje så vanskeleg å dra båtane over. Lendet er jamnt, og det er funne flate steinar og lunner i myrane som kan ha vore nytta til å dra båtane på. Det var nok helst i styggever, og når dei måtte venta i dagesvis på god bør og godt ver, at vegen vart nytta på denne måten. Ei segn frå Sunnmøre fortel at Olav den heilage ein gong fekk vatnet til å stiga, slik at han kunne sigla over Dragseidet, og dermed sleppa unna fiendar som forfølgde han. Dette fortel mykje om kor farleg dei opplevde Stadhavet.

Drage på Stadlandet kring 1910.Vegen over Dragseidet frå Drage til Leikanger vart bygd i 1884-89, og går frå nausta og moloen opp gjennom bygda og vidare over Dragseidet.
Datering
Ca. 1910
Fotograf
Ukjend
Eigar
Fylkesarkivet

Ny veg

Nyvegen følgjer ikkje heilt den gamle vegtraséen, men over sjølve eidet vart den nye vegen lagt langs den gamle. Den gamle vegen ser vi så vidt far etter midt på biletet. Traséen går over parkeringsplassen og er markert med steinsetting. Arbeidet med den nye rasteplassen vart gjort i samarbeid med fylkeskommunen som har forvaltningsmynde over gamle, verna kulturminne. For å sikra eventuelle kulturminne gjorde arkeologar frå Universitetet i Bergen prøveutgravingar på staden, men det vart ikkje gjort funn av interesse, og området vart frigjeve.
Datering
1997
Fotograf
Kurt Skagen
Eigar
Statens vegvesen Region Vest

Gamlevegen var berre ei bratt steinlagt rås for køyring med slede og slep. På 1800-talet var vegen i dårleg forfatning, og i 1874 uttalte veginspektør Michael Christensen at vegen over Dragseidet ikkje var køyrande med hest og vogn. I 1877 kom spørsmålet om ein skikkeleg kjerreveg opp. Det kom delvis saman med kravet om betre hamn i Drage. Der fanst det berre ei vanleg båtstø mot det opne havet. Dette gjorde det vanskeleg for fiskarane på staden. Hamnekommisjonen frå 1877 var på staden og tilrådde å byggja ein molo der, på vilkår av at det vart bygd ein skikkeleg veg over eidet. Fylkesutvalet hevda at det burde byggjast molo uavhengig av vegspørsmålet. Resultatet vart at Drage fekk begge delar. Moloen vart ferdig bygt i 1893, og i 1884 byrja dei å byggja ny veg mellom Drage og Leikanger. Han stod ferdig i 1889. Den nye vegen var ein av dei første køyrevegane i Selje. Den gamle vegen gjekk no ut av bruk.

Tusenårsjubileum og kulturminneår

Den gamle vegen vart liggjande upåakta, men i 1997 kom gamlevegen på ny i fokus. For det første skulle tusenårsjubileet for kristninga av regionen markerast, og for det andre var 1997 bestemt som eit kulturminneår. Det vart pålagt kommunar og statlege etatar å plukka ut viktige kulturminne, og synleggjera desse. Hovudføremålet med kulturminneåret var å skapa større glede av og betre forståing for kulturminna våre. Eit av dei tre sentrale tema var tekniske og industrielle kulturminne, der mellom anna gamle vegar og bruer utgjorde ein viktig del.

Ny rasteplass

Statens vegvesen, i samarbeid med Sogn og Fjordane fylkeskommune, valde å bidra med ein ny rasteplass på Dragseidet, der den nye og den gamle vegen møter kvarandre. Føremålet med rasteplassen var å synleggjera den gamle veghistoria på denne naturlege stoppestaden i det storslagne kystlandskapet ved Stad. Rasteplassen stod ferdig til tusenårsjubileet for kristninga.

Det gras- og lyngkledde landskapet var ei utfordring når det skulle lagast rasteplass. Faren for å øydelegga landskapet var stor. For å få ly i det opne landskapet er rasteplassane trekte inn i det svakt skrånande terrenget med murar i bakkant. Murane er sette opp av folk frå vegvesenet, og staden er utarbeidd i samarbeid med landskapsarkitektar og konsulentar.
Datering
1997
Fotograf
Kurt Skagen
Eigar
Statens vegvesen Region Vest

Kristninga i 997

Dragseidet har sterk tilknytning til kristninga av Noreg. Det var her Olav Tryggvason kalla saman til ting og kristna sogningar, fjordingar, sunnmøringar og romsdalingar hausten 997. Tidlegare på året hadde han vore på kristningsferd lenger sør. Eit par kilometer frå Drage mot Leikanger ligg Kongshaugen. Haugen ligg rundt 225 moh med utsyn mot vest. Her stod det frå gamalt av ein bauta med inskripsjonen "Olav Tryggvesson 997 Norges konge". Ved markeringa av kristninga i 1997 var kong Harald til stades og sette namnet sitt på ei plate på denne bautaen. Litt lenger nede ved den gamle vegen står ein 4 m høg steinkross, kalla Olavskrossen. Han vart sett opp i 1913 av Nordstranda ungdomslag. Inskripsjonen på steinkrossen er: "Her kristnet Olav fire fylker 997".

Der Olavskrossen står er det eit fantastisk utsyn mot Sunnmøre. Her skal tidlegare ha stått ein trekross fram til midten av 1800-talet. Trekrossen var truleg ikkje minnesmerke om den historiske hendinga. Trekrossar var vanlege både etter sjøleiene og langs vegane i den katolske tida, og var ei påminning til den reisande om å takka Vårherre for at det hadde gått vel så langt. Bak krossen ser vi truleg ein gammal rodestein.
Datering
1997
Fotograf
Kurt Skagen
Eigar
Statens vegvesen Region Vest
  • Os, Edvard: Selje og Vågsøy Bygdene og Bygdesamfunnet. Band 1/5 bolk II i rekkja Jacob Aaland: Nordfjord frå gamle dagar til no. Oslo 1957.
  • Djupedal, Torkjell: Selja kulturhistorisk handbok. Førde 1996
  • Taklo, Astri og Ese, Kristin: Kongebesøk på Dragseidet. I Vegstubben. s. 4, nr. 2-1997.
  • Ese, Kristin: Kulturminneåret 1997. I Vegstubben. s. 5, nr. 2-1997.
  • Statens Vegvesen, Sogn og Fjordane: Dragseidet. Brosjyre. 1997. 
  • Nasjonal verneplan for vegar, bruer og vegrelaterte kulturminne. Registreringsrapportar frå 1999-sesongen. Statens vegvesen Sogn og Fjordane 1999.