Os stasjon (ukjent, LHA – Os379)

Os station

Os station

On Sunday July 1st 1894 the Nesttun-Os railway was opened. “On the platform Consul Gade wished the railway the best of luck, whereupon the first train departed from Osøren to Nesttun at 9.15 in the morning” as the entry says in the board logbook. On the platform was the largest gathering of people ever seen in the Os community and in the first year the rush of curious people was so great that the railway board introduced a “platform ticket”.

The new station building was built just outside Osøren hotel. Immediately beside the hotel was the turntable for the railway engines and the coal pit where they loaded the coal. This led to the first “pollution case” in Os; the hotel owner complained of considerable nuisance from smoke and noise from the station and the court agreed with him.

Today the turntable is placed below the asphalt, but the station area, with the station building, the engine hall and the engine workshop, is unaltered. The engine hall, which was built in an open iron column structure, was added to and extended some years after the opening of the station. The Os railway transformed communications in the Bjørnefjord communities. Suddenly the town was only a few hours away, and the transition from sea to land belonged to one of the greatest chapters in Norwegian transport history.

Nesttun-Osbanen vart opna i 1894, vart det nye jernbanesambandet sett på som «...det tidsmæssigste Bindeled mellom Byen og dens bedste Opland..». Dette var nok sant. Reisetida mellom Os og Bergen, som med dampbåten var fire timar, vart halvert. Jordbruket kom mykje nærare den store ferskvaremarknaden i Bergen, og bykjøpmennene fekk ein ny marknad på bygdene. I overgangen til pengehushald fekk dette mykje å seia. For Ulven leir var det også eit stort framsteg då Osbanen vart opna. Tidlegare måtte soldattransport og varetransport gå til Buena i Lysefjorden og langs dårleg landeveg fram til Ulven.

 

Det gjekk likevel ikkje lang tid før Osbanen ikkje var så «tidsmæssig» lenger. Banen var smalspora, og planane om å byggja han om til normal sporvidde vart aldri noko av. I 1935 gjekk siste toget. Bussar og lastebilar hadde teke over.
Mellom Hetleflåten og Storestraumen ligg eit par kilometer av den gamle jernbanetraséen parallelt med E39, med to karakteristiske bruer. «En sådan fylding, der ligger ude i vandet ved Bergestøen, savner vistnok sin lige i hele Nord-Europa» skreiv O.W. Fasting på ein av dei tidlege turane med Osbanen.

 

På Os stasjon står bygningane att. I Fana er Stend stasjon teken vare på og restaurert.

See also

Places in muncipality